Direktlänk till inlägg 9 maj 2006

Glens Chokladskola - del 1

Av Glen Åkesson - 9 maj 2006 15:09

Visst är chocklad gott! Det passar till otroligt många olika rätter. En spännande måltid jag åt samma kväll jag friade till min tjej bestod av hjortfile med rödvinsås. I såsen hade kocken smulat i lite choklad och låtit den smälta. Alltså: choklad är jättegott till varmrätt såväl som efterrätter eller godis. Ytterligare en favorit är att servera lite mörk choklad till en espresso...KakaohaltChoklad finns med alla möjliga tänkbbara halter av kakao. Allt från vit choklad som är framställd utan kakao till 99 % kakaoinnehåll. Den finare chokladen har ofta lite mer kakaomassa i sig, men man ska passa sig så att det inte blir för mycket av det goda. Själva halten av kakaomassa skvallrar nämligen om hur bitter chokladen kommer att vara. Enligt mitt tycke är 75 % kakaomassa nära ett max för hur mycket kakao det får vara i ätchoklad. Men det är naturligtvis högst personligt.Glens goda drickchoklad1 temugg mjölk som är värmd till 65-70 grader1/2 chokladkaka (fin mörk choklad)1 tsk SockerRör ut chokladen så att drycken blir slät.Ha d.Glen

 
 
Ingen bild

ina

22 maj 2006 09:12

Choklad mums!
Bitterheten beror nog inte bara på procentsatsen utan också på hur chokladen tillverkats och vilken typ av chokladbönor som använts.

 
Ingen bild

Glen

22 maj 2006 09:54

Absolut! Det skiljer sig ju t.ex på Belgisk och Schweizisk choklad.

Ha d.
Glen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Glen Åkesson - 30 maj 2006 17:17

Bäste läsare... Igår gjorde jag av med en rasande mängd kaffe och mjölk. Jag skulle så gärna vilja få till det som killen i [url=http://brandautopsy.typepad.com/brandautopsy/2006/04/the_art_of_espr.html]filmen[/url]. Ha d Glen...

Av Glen Åkesson - 23 maj 2006 16:01

Tjenare. Vilken dag! Min kompis Johnny kom på besök och accepterade erbjudandet om en mocka (se nedan) och jag fick för första gången till lite "latteart" i min kopp. Jag är medveten om att den inte är världens snyggaste, men för första gången!!!...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 10:08

Ett måste för alla livsnjutare, även om den handlar mest om kaffe! Kolla in Barista Dans blogg där han skriver om espresso, latteart och annat. [url=http://www.stenqvist.kreativiteket.se/blogg/]Läs mer här...[/url] Ha d. Glen ...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 09:57

Tjenare alla glada. Satt och surfade på [url=http://www.riktigtkaffe.se]riktigtkaffe.se[/url] och såg att de ska anordna ett kaffeseminarium i Göteborg. Kul ide av Cheffalo tycker jag. Hoppas det går att fixa till i Stockholm också. Det är någ...

Av Glen Åkesson - 21 maj 2006 16:36

Det är så gott! Trodde aldrig att kaffe med choklad kunde bli så här gott, men med en schysst espresso som bas kan det uppenbarligen inte bli fel. 6 cl (65-70 grader) Drickchoklad - Lite starkare blandad enligt min smak, ej kokad... 6 cl espress...

Ovido - Quiz & Flashcards