Direktlänk till inlägg 7 maj 2006

Cappuccino - lite kaffeinfo.

Av Glen Åkesson - 7 maj 2006 15:48

Idag fortsatte mitt kaffeexperimenterande. Min sambo och jag for iväg och köpte cappuccinomuggar. En typisk svensk cappuccino består av 6 cl espresso, 6 cl varm mjölk samt 6 cl relativt hårt skum, (följdaktligen ska en kopp rymma 18 cl). Ovanpå skummet kan man sprinkla lite kakao, choklad eller kanel eller... Min sambo tycker om kardemumma, en krydda som man gärna kan stänka i lite i sitt vanliga kaffe. Det blir jättegott och man ska följa den smak man har och inte böja sig för en massa måsten andra prackar på en. Kardemumma-kryddat kaffe dricks för övrigt till exempel i Egypten och är riktigt gott vill jag lova. Men nu ska det handla om Cappuccino. HistoriaIbland undrar man varför saker heter det det gör. Cappuccino??? Lite konstigt namn, men leker man med ordet så hamnar det inte fasligt långt ifrån kapuschong. En populär ide om Cappuccino är att namnet härstammar från Kapucinermunkarnas utseende på kapuschongen. Teorin är att Creman från espresson formar en mörk ring längs med kanten på muggen och att den skulle likna munkarnas kapuschong. För en livsnjutare spelar det kanske inte så mycket roll hur det kom sig att namnet blev det det blev. Snarare är preparationen av drycken det intressanta och att den ser vacker och aptitlig ut.Espresso, mjölk och mjölkskumLiksom en pizza inte är samma sak beroende på om du köper den i Verona, Rom eller Uppsala varierar säkert tillredningsmetoderna på Cappuccinon en aning mellan nord- och syditalien, det vet jag inte mycket om. Grunden för en bra Cappuccino är Espresso. Gör man espresson själv har man säkert järnkoll på hur den blir, den ska ha en tjock fin gyllenbrun crema och ta ungefär 25 sekunder att extrahera. Dock finns det många kaffebarer som serverar något som mer liknar och smakar överblivet kaffe från gårdagen. Passa er för det och klaga på en sån kaffebar. Mjölken ska enligt mitt tycke ha en temperatur nära 65 grader och skummet ska vara hårt och kompakt. Om baristan är duktig avslutar han sitt arbete med Cappuccinon med att dekorera vackert med ett löv eller ett hjärta (vad det betyder vet jag inte, men det ser snyggt ut) samt sprinkla på lite av er favoritkrydda ovanpå. Sockra sedan efter smak!Läs mer på: lifeinitaly.com[/url] kaffeinformation.se Hälsningar. Glen

 
 
Ingen bild

faster j

7 maj 2006 17:55

håller helt och hållet med din sambo. Kardemumma skall sprinklas på en cappuccino. Jättebra skrivet. Till och med jag, som inte har något brinnande intresse för kaffe, ser fram emot mer info :-)

 
Ingen bild

Glen

7 maj 2006 18:54

Kul att man kan inspirera.

Ha d.
Glen

 
Ingen bild

andrea lee

8 maj 2006 09:57

Glen,

Det som till en början framstår som väldigt självklart blir efter lite intresse och eftertanke ganska komplicerat. Fördelen är att efter lite arbete och "research" blir upplevelsen större än vad den var innan. Just för att man kommit ett eller et par steg närmare målet, att definiera vad det är man gillar, eller inte gillar....

Intressant!
Andrea

 
Ingen bild

Charles

8 maj 2006 16:03

Intressant skrivet.

 
Ingen bild

Glen

8 maj 2006 19:11

Kul att ni tyckte om texten. Det blir mer mat/dryck diskussioner i framtiden.

Glen

 
Ingen bild

ina

22 maj 2006 09:25

=)Kul läsning!
Jag fick prova turkiskt kaffe igår. Det var väldigt gott. Espressokaffe är finmalt, men turkiskt kaffe är ännu mer finmalt. Han som gjorde kaffet kokade ihop kaffepulvr, vatten och socker i en minikastrull och hällde sedan upp det i koppen. Sedan fick jag vänta ca 10 min tills kaffepulvret sjunkit mot botten innan jag kunde dricka det. Smakade sött och starkt! Även om jag fick med lite sump från botten när jag tog de sista klunkarna var det ändå gott. Ingen beska alls var det i kaffet och inga konstiga bismaker eller eftersmaker. Tydligen dricker turkarna upp en stor del av sumpen också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Glen Åkesson - 30 maj 2006 17:17

Bäste läsare... Igår gjorde jag av med en rasande mängd kaffe och mjölk. Jag skulle så gärna vilja få till det som killen i [url=http://brandautopsy.typepad.com/brandautopsy/2006/04/the_art_of_espr.html]filmen[/url]. Ha d Glen...

Av Glen Åkesson - 23 maj 2006 16:01

Tjenare. Vilken dag! Min kompis Johnny kom på besök och accepterade erbjudandet om en mocka (se nedan) och jag fick för första gången till lite "latteart" i min kopp. Jag är medveten om att den inte är världens snyggaste, men för första gången!!!...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 10:08

Ett måste för alla livsnjutare, även om den handlar mest om kaffe! Kolla in Barista Dans blogg där han skriver om espresso, latteart och annat. [url=http://www.stenqvist.kreativiteket.se/blogg/]Läs mer här...[/url] Ha d. Glen ...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 09:57

Tjenare alla glada. Satt och surfade på [url=http://www.riktigtkaffe.se]riktigtkaffe.se[/url] och såg att de ska anordna ett kaffeseminarium i Göteborg. Kul ide av Cheffalo tycker jag. Hoppas det går att fixa till i Stockholm också. Det är någ...

Av Glen Åkesson - 21 maj 2006 16:36

Det är så gott! Trodde aldrig att kaffe med choklad kunde bli så här gott, men med en schysst espresso som bas kan det uppenbarligen inte bli fel. 6 cl (65-70 grader) Drickchoklad - Lite starkare blandad enligt min smak, ej kokad... 6 cl espress...

Ovido - Quiz & Flashcards