Direktlänk till inlägg 3 maj 2006

Efterrätter - smaker som växer i munnen.

Av Glen Åkesson - 3 maj 2006 20:46

Kan ni tänka er en härlig suffle gjord på lime och till den en passionsfruktssabayon? Det börjar vattnas i munnen när jag tänker på det. Eller varför inte en chokladpannacotta med precis lagom mängd gelatin i och ovanpå den en karamell gjord på färska bär? I mitt och min sambos kök fungerar endast ugnen i spisen bra. Plattorna blir inte riktigt varma (nåt elfel tror jag), men ugnen håller en stabil temperatur och den är dragfri. Något som passar alldeles utmärkt till suffleer. Jag har hört att en del tycker att suffleer är svåra att lyckas med, men är ugnen stabil (inte drar och inte varierar i temperatur) borde man lyckas. Ett grundtips när man gör suffle är att smörja formarna, sockra dem och dra med tummen runt kanten så att det är så gott som fettfritt högst upp i formen, sen i med smeten och stryk jämt med en palett, kniv eller slickepott (fult ord). Ställ sen in formarna i frysen och sen in i ugnen 12-15 min och servera direkt.Kanongott. Är sufflen smaksatt med citrusfrukt är det speciellt gott med en espresso till tycker jag.Lycka till i efterrättsdjungeln.HälsningarGlen

 
 
Ingen bild

John Norum

4 maj 2006 04:01

Tjena Glenn. Kolla att du verkligen har trefas till plattorna. Ugnen ska gå på tvåfas, plattorna på trefas. Eventuellt har ditt kök inte ens trefas indraget eftersom många av de äldre husen i Fålhagen missat det.

 
Ingen bild

Glen

4 maj 2006 08:35

Jo, får kolla det. Inte för att det stör mig så mycket. Förresten funkar en eller två av plattorna ganska ok. Så det får vänta.

Glen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Glen Åkesson - 30 maj 2006 17:17

Bäste läsare... Igår gjorde jag av med en rasande mängd kaffe och mjölk. Jag skulle så gärna vilja få till det som killen i [url=http://brandautopsy.typepad.com/brandautopsy/2006/04/the_art_of_espr.html]filmen[/url]. Ha d Glen...

Av Glen Åkesson - 23 maj 2006 16:01

Tjenare. Vilken dag! Min kompis Johnny kom på besök och accepterade erbjudandet om en mocka (se nedan) och jag fick för första gången till lite "latteart" i min kopp. Jag är medveten om att den inte är världens snyggaste, men för första gången!!!...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 10:08

Ett måste för alla livsnjutare, även om den handlar mest om kaffe! Kolla in Barista Dans blogg där han skriver om espresso, latteart och annat. [url=http://www.stenqvist.kreativiteket.se/blogg/]Läs mer här...[/url] Ha d. Glen ...

Av Glen Åkesson - 22 maj 2006 09:57

Tjenare alla glada. Satt och surfade på [url=http://www.riktigtkaffe.se]riktigtkaffe.se[/url] och såg att de ska anordna ett kaffeseminarium i Göteborg. Kul ide av Cheffalo tycker jag. Hoppas det går att fixa till i Stockholm också. Det är någ...

Av Glen Åkesson - 21 maj 2006 16:36

Det är så gott! Trodde aldrig att kaffe med choklad kunde bli så här gott, men med en schysst espresso som bas kan det uppenbarligen inte bli fel. 6 cl (65-70 grader) Drickchoklad - Lite starkare blandad enligt min smak, ej kokad... 6 cl espress...

Ovido - Quiz & Flashcards